In 25 jaar tijd is FBPN gegroeid van een stichting, bestaande uit twee patiëntenorganisaties, naar een overkoepelend samenwerkingsverband met 35 organisaties. Er valt veel te vertellen over 25 jaar FBPN. Hier onderaan vind je een aantal hoogtepunten uit de geschiedenis van FBPN.
-
11 maart 1999 oprichting VORC (Voedsel Organisatie Centrum)
De Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV ) en de Stichting Voedselallergie (SVA) besluiten na een periode van oriëntatie om samen te werken wegens de gezamenlijke problematiek op het gebied van voeding.
In Nijkerk (Langestraat 5d) wordt een geschikte locatie gevonden. Er worden drie werknemers en een diëtist aangesteld. Het bestuur van Stichting VORC bestaat uit een onafhankelijke voorzitter (oud wethouder van de gemeente Nijkerk) en twee vertegenwoordigers van SVA en NCV.
-
Verhuizing
Na vijf jaar verhuizen we wegens ruimtegebrek, behoefte aan eigen vergaderruimte en betere bereikbaarheid met het OV van de Langestraat 5d in het centrum naar de Stationsweg 6b. In de afgelopen jaren is het aantal deelnemende organisaties gegroeid. In deze periode introduceren we structurele vergaderingen tussen Bestuur en Deelnemende Organisaties (B&DO). Op deze manier kunnen bestuursleden elkaar ontmoeten, ervaringen delen en van gedachten wisselen met het estuur en directie. Deze B&DO-vergaderingen zoals ze nu worden genoemd zijn nog steeds twee keer per jaar een moment om samen de koers te bepalen van FBPN.
-
Naamswijziging
In 2007 worden de statuten aangepast en de naam gewijzigd in FBPN (Facilitair Bureau Patiëntenorganisaties Nederland). Deze naam staat voor wat we zijn. Aanleiding is dat meerdere organisaties zich hebben aangesloten, organisaties met verschillende doelgroepen. Daarbij is het wenselijk om een onafhankelijk FBPN-bestuur aan te stellen met een Raad van Toezicht (RvT). Deze bestaat uit vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties. De RvT houdt toezicht op het beleid en de financiën en geeft goedkeuring aan de benoeming van bestuursleden.
-
Metamorfose
In 2018 ondergaan we een metamorfose. Zowel onze website als het logo en onze folder worden vernieuwd. Onze slogan wordt ‘FBPN maakt professioneler’. In de komende jaren groeit het aantal organisaties evenals het aantal medewerkers. In 2020 zijn we gegroeid van twee naar 20 aangesloten organisaties.
-
Afscheid Jacqueline Kieft
Na 21 jaren neemt bureauhoofd Jacqueline Kieft afscheid. Vanaf de oprichting is Jacqueline betrokken geweest bij FBPN. Ze heeft FBPN in deze jaren gemaakt tot waar het nu staat.
-
Samenwerking met Xapti
Begin 2022 nemen we de stap om over te gaan naar een veelzijdig CRM-pakket. Hierin kan de ledenadministratie voor de aangesloten verenigingen gedaan worden, maar zijn ook meer mogelijkheden voor communicatie, workflows en rapportages. De samenwerking met Xapti biedt de verenigingen een professioneel en uitgebreid pakket voor de toekomst.
-
Uitbreiding van onze diensten
Onze eerste CRM-communicatiemedewerker wordt begin 2022 aangenomen. We bieden nu meer online communicatiediensten aan, zoals het maken van een content planning voor social media en het versturen van digitale nieuwsbrieven. Zo kunnen we de organisaties op nog meer vlakken ondersteunen. Daarnaast bieden we hulp met het maken van customer journeys en persona’s voor optimale communicatie en fondsenwerving.
-
Forum
In 2022 richten we ook het online forum op. In deze online omgeving kunnen de aangesloten verenigingen en stichtingen met elkaar in verbinding komen. Vragen, ideeën en evenementen worden gedeeld. Het stimuleert het onderlinge verbindingsgevoel.
-
We bestaan 25 jaar!
Begin 2024 zijn er 35 organisaties aangesloten bij FBPN. Er is een team van tien medewerkers plus directie die deze organisaties op verschillende gebieden ondersteunen. Elke organisatie heeft een vaste bureaumedewerker, waardoor we persoonlijke en professionele ondersteuning kunnen bieden.